Tisdag 19 januari 2021: kamp mot negativa tankar


Sov länge idag också, men har verkligen försökt ta tag i dagen idag. Hade gått ner 0,3 kg sen igår, så det peppade mej lite.

Tog mej ut på en 40 minuterspromenad, trots snöfall. Efter det fick jag lite fart och hängde upp en kartong med kläder i garderoben.

Tyckte sedan att jag borde titta på någon av mina true crime-serier, vilket jag inte har klarat av att göra på ett tag. Mina negativa tankar har varit som ett yrväder i huvudet, så har inte kunnat koncentrera mej på nånting.

Blev en ny serie idag, som var helt klart sevärd.

Fick tips från Minddoc (som jag fortfarande använder, och svarar på frågor i, tre gånger om dagen):

Detta stämmer precis med hur jag känner just nu.

Är så ledsen över att inte kunna simma nu, det har varit min frizon på många sätt. Inte konstigt att jag har gått upp 20 kg på ett par-tre månader när jag bara har ångestätit och inte rört på mej. Jag börjar nu sakta återställa mina dagliga rutiner, där promenaderna får ersätta simningen tillfälligt.

Hållit kalorierna idag också.

Måndag 18 januari 2021: jag har inte bråttom


Har varit en rätt ok dag. Jag har i två veckor nu försökt få mej själv att göra saker långsamt. Talar oavbrutet om för mej själv att jag inte har bråttom, att det allt blir bättre gjort om jag inte stressar och tänker att allt måste ”bli överstökat”. Det går bättre och bättre känner jag.

Idag har jag lyckats ta en promenad på 40 minuter, legat och läst och lyckats hålla mej till max 1400 kcal.

Det är ett stort problem, just nu, att det känns som om depressionen blivit värre igen, vilket har resulterat i att jag drar täcket över huvudet och sover alldeles för mycket.

Hade läkartid förra veckan och vi kom överens om att jag ska trappa ner Sertralin och samtidigt trappa upp en ny antidepp, Brintellix. Jag tänkte att ”varför inte, lika bra att testa något annat”. Inte börjat med dom än, ska hämta ut dom senare i veckan.

Onsdag 6 januari 2021: insikter att med från 2020


Testa att göra på ett visst sätt en vecka, utvärdera

”Jag är en nyfiken, lekfull medelmåtta”

Att göra något fel kan leda till nya upptäckter

När jag vill öka takten/få saker överstökade: ”Varför är jag stressad nu då?” (stanna upp och andas, inte sen, nu)

Var autentisk i alla lägen (så gott det går)

Gör saker långsamt och eftertänksamt (behåller så kontrollen): andas

Undvik ej, face:a motgångar och förändringar

Stanna upp och var i nuet och acceptera

”Jag har inte bråttom”: andas

Planeringstankar stressar mej: allt behöver inte planeras, andas

Vid spänning i armar och axlar, snabbare andetag: släpp ned axlarna och andas

”Jag är bara andfådd, håller inte på att få panikångestattack”

Döm ej, ha medkänsla för mej själv, tacka mej själv när jag gjort något bra: ”jag duger som jag är”

Se till att sova och äta regelbundet för att minska sårbarheter och risken att hetsäta

När jag inte vill/kan/orkar: gör det för mej imorgon (tacka mej själv dan efter)

Lördag 2 januari 2021: KBT-insikter att hjälpa mej under året


I och med KBT:n jag har genomgått ihop med kuratorn, så är väl det viktigaste jag lärt mej att verkligen höra mina tankar.

Utifrån identifieringen av tankarna har jag lärt mej diverse strategier för hantera dom. Dessa strategier är inget jag plockar ur bakfickan vid behov – det krävs att om och om igen identifiera tanken och använda strategin, för att få det att sitta i ryggraden.

Lista över vad jag ska fortsätta fokusera på, kommer.

Torsdag 31 december 2020: slutet gott allting gott?


Slutet? Allting? Gott? Fan vet.

Jösses, vilken berg-och-dalbana det här året har varit för mej!

Nyårslöfte (aargh, hatar t.o.m. ordet):

Idag, nyårsafton, tänkte jag dricka lite alkohol och käka lite chips idag (nä, mycket).

Bryr mej inte alls om datumet, men att sätta en gräns/bestämma en dag att göra en skillnad är en bra idé.

Har aldrig funkat förr, men nu gör jag ett nytt försök.

Imorgon tänker jag äta bakismat (chips, pizza m.m.), så det får bli fr.o.m. 2/1-21 (bra datum ändå), som jag får försöka leva som jag vill leva. Eventuellt. Jag är ändå realist, men hoppet är det sista som dör (yikes, där blev det seriöst)

Den som lever får se.

Tisdag 29 december 2020: kuratorn och sallad


Anteckningar inför framtida bakslag.
Ska äntligen våga ställa mej på vågen imorgon.
Ska äntligen våga ställa mej på vågen imorgon.
Gullefjun vilar på nytt överkast.

Bag

Blekte håret, sen ringde kuratorn kl. 11, duschade, drack tre folköl. Gick till affären och köpte salladsingredienser (är mätt på kaloriöverhypad mat (pizza, chips, ”snabb belöning”-grejorna.

Hackat och donat och salladen var hel ok, kanske behövde lite mer krydda än vinägrätten. Nu har jag mat för ett par-tre dagar. Hela levandet i denna lägenhet innebär: laga en stor, billig mat (frys in en portion – om det går), ät av den stora portionen lunch och middag tills den är slut. Detta låter så oerhört tråkigt. Jag är van att göra, åtminstone veckoportioner. Ska leta efter en mini extern fys. Vet inget om priser. För googla.

Kanske är bortskämd, trots koll på pengarna, att jag måste äta samma sak varje dag tills det är slut. Jag ger min kisse olika mat varje gång.

Äsch, hela det här inlägget kanske bara skriker ut: ”du har mat, punkt, varför klagar du bitch?”

Min mesta ursäkt är: ny lägenhet, ingen koll på hur man gör mat med bara ett frysfack, inget badrumsskåp, inga hängen att fästa gardinstänger i, ingen tvmottagning what so ever utan att teckna bredband. BRING BACK THE ANTENNSLADD! Måste beställa bredband digitalt för både bredband och tv-kanaler. Jag kommer att ta itu med detta, men vilket projekt (digitalbox och skit).

Jag har beställt för ett par år sen Hallon 100 mb/mån för 249 kr och har nu beställt prenumeration på YouTube. Jag är övertygad om att det kommer att fylla mitt dagliga behov tills jag orkar ta itu med tv:n.

PS. Tvättstugan har inget torkskåp! Aargh!

Torsdag 24 december 2020 (julafton): jag och Spike slappar hemma


Spike fick flytande kattgodis (som han älskar) och blev glad.

Jag tänkte ta en öl på lokala krogen, men den var stängd (*mysko).

Lagade sedan min egen julmat: potatis, vegokorv och crème fraiche.

Spelar nu mitt spel/läser Reddit/kollar på YouTube och känner mej tillfreds med att få vara ensam.

Fixat toan.

Nu blir det några bärs och sen sova.

Onsdag 23 december 2020: möblering


Har idag terroriserat Spike med att flytta runt saker (som om han inte mådde dåligt innan, stackars bäbbe).

Var på Backaplan och handlade lite ”julmat” inför imorgon, samt ett par öl.

Onsdag 16 december 2020: nyinflyttad


Vilken jäkla pärs den här dagen har varit. Är fortfarande så uppe i varv att jag är andfådd…

Tog en sväng till affären och efter det sitter jag nu på sängen i 25 kvm lägenhet fylld med kartonger med ett sex-pack 3,5:or. (Har absolut inte tänkt röka inne, som det ser ut på bilden, men gör ett undantag idag).

Mitt enda rum just nu.

Spike verkar en aning stressad, äter och dricker nästan oavbrutet, men har även varit på lådan och har gått nyfiket runt en hel del.

Det här kan nog bli bra, men det kommer ta tid att komma i ordning med allt. Imorgon ska jag storstäda gamla lägenheten, sen får jag börja ta itu med denna pö om pö.

Spike utforskar den inglasade balkongen.

Tisdag 15 december 2020: extrem flyttångest


Jag håller på att explodera i atomer. Tagit oxascand, men hjälper inte alls (kanske en kvart, eller så).

Har plockat och donat och förvirrat Spike den senaste veckan så: nu är de tandkräm, tandborte, min morgonmedicin, ett par infryst färdigmat, ketchup, senap och havredryck kvar i kylen.

Det får bli så att Spike plockas in i kattburen och får var i boendestödjaren bil tills allt är klart.

Måste få flyttgubbarna måste fylla mitt förråd först. Det hoppas jag verkligen att det går. Kent lät positiv. Jag är pessimistisk, som vanligt. Fastighetsskötaren sa att ett 6 kvm förråd ingår och Ken kände sej säker på att det skulle gå.

Har nu tre små bokhyllor (expidit) och några Benno för mina dvd:er så länge de nu blir kvar. Det är kökbord och två stolar, kattlåda, en fåtölj, spegel, byrå, prydnadshyllor, tv-bänk, TV, mikto, ett vardagsrumsbord, alla sängkläder nu i bruk samt 9 kartonger som måste in på 25 kvm med kokvrå.

Det är extremt jobbigt att jag inte har fått se lägenheten, bara foton och planlösning, så det är väldigt svårt att få ett hum hur detta ser ut.

Dan efter utflytt måste jag städa nuvarande lägenhet, men då är den tom och jag har hela dagen på mej.

Nu har jag beklagat mej en stund och återkommer när jag väl är installerad.

Fredag 12 december 2020: avleder ångesten


Skrivit svar på diverse Reddit- och Not Always Right-inlägg för att avleda uppmärksamhet och fly dagen. Även druckit ett par öl och försökt nå gamla vänner på mobilen (sa ju att jag faktiskt känt mej en aning ensam och utelämnad på sistone). Inga svar på telefon och ölen gjorde mej bara trött, inte kul-full vilket jag saknar. Myser med Spike och lägger mej innan kl. 20. Bedrövligt.

Fredag 4 december 2020: livet fallerar


När jag saknar pappsen som mest.

Tänk att kunna få prata med honom utan krav, bara berätta. Saknar inte vänner, men saknar den där ”bonding”-grejen.

Jag fattar inte min egoism, men vad fan ska jag göra utan både pappsen och mamsen?! De är/var mina stöttepelare.

Sen kommer Spike och hostar och har sej. Måste åtminstone ha honom ett par veckor till.

Så ringer exet och gapar om att jag inte bryr mej om honom. Det gör jag fan inte. Jag sa det och han la på. Skönt det – han måste fatta att andra människor har behov och önskningar också, allt handlar inte om dej!

Jösses Amalia!

Konstigt att jag är seriöst handlingsförlamad nu? (Vill bara sova)