Simning och sjukdom på g


Vikt: 67,3 (-0,1); upp i vikt från igår, fattar inte varför, men kan vara eftersom mensen ska komma imorgon.

Rhith gick upp redan kl. 7 och jag tänkte att, va fan, det gör jag också. Skulle ändå simma tidigt, så bra att komma iväg. Var på badhuset vid kl. 9. Det var lagom med folk och det gick bra att simma. Gjorde lite ont i knäet när jag tog i, så fick simma lite långsammare än vanligt. Tog 37 min och förbrände 448 kcal.

Kom hem och åt frukost. Satt och spelade tills håret hade torkat och gick då ut på min promenad. Satte på Counter Clocks nya pod i femton delar om ett mordfall, hann lyssna på fyra. Jag gick en väldigt lång promenad runt Svarte Mosse på 83 minuter. Avslutade med att besöka biblan för att hämta ut den reserverade boken som hade kommit. Hade en jäkla tur för det började regna i stort sett precis när jag hade kommit innanför dörren. Resultatet blev 12.100 steg (12 km) och aktiv tid 144 minuter. Kanonbra jobbat!

Under dagen har min hals börjat klia mer och mer. Kände av det lite igår, men nu börjar det bli riktigt jobbigt. Har bäljat i mej te med honung, det och att röka är det enda som hjälper mot kliandet. Hur sjutton ska det gå att sova inatt? Jag som hade tänkt ta mej till badet imorgon också… Hoppas också att jag inte kommer att störa Rhith allför mycket med mitt hostande. Vet själv hur jobbigt det är att lyssna på.

Jag ska bara göra walesiskan, har tagit en benso och en Theralenkapsel och ska försöka att sova nu redan vid kl. 20. Hoppas att jag inte mår ännu sämre imorgon!

Kcal idag: 1036

Tog mej i kragen till slut


Vikt: 67,1 (-0,3) – samma som igår.

Somnade inte förrän kl. 5 imorse… (hade en produktiv kväll, där jag målade naglarna, diskade och började gå igenom mina kartonger – ska ta en i veckan, är planen). Var tvungen att gå upp kl. 9.45 eftersom rehabkoordinatorn skulle ringa kl. 10. Gick och la mej igen efteråt och sov till kl. 15.

Rehabkoordinatorn och jag pratade om hur trött jag är efter arbetsträningen. Hon försäkrade mej att jag kommer att vänja mej, vilket är det jag har utgått ifrån. Vi pratade även om att jag inte känner att jag är till nån nytta, trots att dom faktiskt säger att jag är det. Det återkommer till det jag och kuratorn diskuterade; det är bara tankar, det behöver inte vara sant. Jag får försöka notera dom negativa tankemönstren igen och bryta dom. Jag har ju lärt mej alla dessa tekniker, det handlar bara om att nu är det en ny situation där jag får vänja mej att använda dom! Det är viktigt att jag jobbar på det.

När jag hade kommit upp från sängen igen på eftermiddagen, så åt jag lite lunch, bryggde kaffe och spelade mina mobilspel. Jag har ju lovat mej själv 50 aktiva minuter och komma ut varje dag, men jag satt bara och sköt upp det med inställningen att dagen redan var förstörd ändå eftersom jag hade sovit bort så mycket. Jag började sen bli hungrig och eftersom jag hade ätit upp min sista mat, så fick jag ta tjuren vid hornen och röra på arslet. Jag insåg om jag bara går rakt fram och tillbaka till Lidl, så blir det inte 50 minuter, så jag bestämde mej för att ta en omväg runt i en cirkel. Det slutade med att det blev 70 minuter och 7.300 steg (5,8 km). Starkt jobbat!

Kom hem med två maträtter att laga: vegofärs och spaghetti, samt linsgryta. Jag hade räknat ut att jag max fick göra av med 200 spänn och det blev 182 kr. Bör ha mat i en vecka nu, trots lite tråkigt med bara två olika, men, men… Fixade färssåsen med Vemondos veganska formbara färs, som jag aldrig hade testat innan och det blev riktigt bra.

Vegofärssås och spaghetti ca. 415 kcal för en portion.

Resten av kvällen har jag spenderat med att kolla på This is Monsters och virkat på en skojig mormorsrutekjol, som jag hittade ett mönster på.

Jag har ännu inte varit och simmat i år och löftet var två gånger i veckan. Mestadels beror det på knäet, som fortfarande inte är helt återställt och blir stelt och värker när jag använt benet mycket. Jag har nu däremot packat ner simkläderna och planen är att ta mej till badet imorgon. Får se till att inte sova längre än elva, för annars blir det lika svårt som idag att ta mej iväg nånstans.

Kcal idag: 894

Arbetsträning och lite shopping


Vikt: 67,1 (-0,3)

Hade enormt svårt att sova igår. La mej tidigt eftersom jag var helt slut, mediterade och lyssnade på scary stories med Lets Read (som har en väldigt behaglig och rogivande röst), gick upp och rökte för att komma ur sängen en stund, men inget hjälpte. Somnade efter tolv, så fick väl sex timmars sömn, typ. Kom upp som jag skulle i alla fall.

Hade mina två timmars arbetsträning (kl. 9.30 – 11.30), som jag har tisdagar och onsdagar. Idag var det test av en ny undersökning dom ska införa, som tog hela tiden. Det var väldigt intressant.

Spirometer som man andas i för att kolla lungkapaciteten.

Var inne på Rusta på hemvägen. Skulle kolla vad deras kattsand kostar och köpa klädvårdsrullar (har alltid kallat det roller, men så stod det på skylten). Blev även en tur till Edels klädvaruhus för jag kände för att köpa ett nytt nagellack. Hittade även en ögonbrynsrakhyvel. Den är lite större än den jag har, men den börjar bli gammal, så ska testa denna.

Tuggummi, nagellack och hyvel för 44 kr och tre rollers för 20 kr. Storshopping idag!

Passade på att gå in på biblan innan jag gick hem. Mitt bibliotekskort hade gått ut (gör det efter tre år, tydligen), så det behövde förlängas. Försökte reservera nästa del i Bridgerton-serien igår, så jag kan hämta ut den här nere, vilket inte gick då. Gjorde det nu när jag kom hem.

Promenerade den längre omvägen hem för att få till lite extra steg. Idag har det blivit 8.500 steg (6,9 km) och 81 aktiva minuter.

Är tack och lov inte alls lika trött idag, som igår, men jag känner av att jag har gjort något utöver det vanliga. Jag är väldigt tacksam över att jag inte känner mej trött eller blir utmattad när jag är på plats på arbetsträningen. Jag är dock på helspänn och det blir overload, men det är en vanesak och det som jag långsamt ska vänja mej tillbaka till.

Hade inte mycket till mat hemma, får handla imorgon.

Nu blir det That Chapter.

Kcal idag: 1451, så 451 kcal mer än jag har planerat, men jag lyxade till det med en Monster (220 kcal), en havrefralla, som är så jävla gott, istället för knäckebröd (200 kcal) och middagen blev rätt mycket (650 kcal) – vi får se vad vågen säger imorgon. Nu lär jag inte vara hungrig ikväll när jag lägger mej, för det tror jag bidrog till att jag inte kunde somna igår.

Arbetsträning och total utmattning


Vikt: 67,3 (enbart ner 0,1 kg, tyvärr)

Hade svårt att sova igår. Gjorde ”daily sleep” meditationen i Serenity-appen och det gjorde mej mer avslappnad, men vet inte om det hjälpte mej att somna. Rhith och jag hade lite mysigt efter det och så somnade jag till slut. Fick sju timmars sömn i alla fall och kom upp kl. 7.30.

Arbetsträningen gick bra. Pratade med en av läkarna som gör en av studierna där och han frågade om jag kunde börja hjälpa honom med ett nytt Excel-dokument som ska sammanställa vissa labbvärden. Det sa jag att jag gärna gör, så det drar vi igång med nästa vecka.

På väg hem läste jag ut min bok och tyvärr har jag inte nummer två i serien, så tills jag har köpt den, så blir det en deckare som jag fick av TK.

Bok ett om Familjen Bridgerton. Jag tyckte den var lite fjantig på sina ställen och typisk romantisk roman, men inte helt förutsägbar och ett trevligt tidsfördriv. Läser gärna hela serien.

Vagnen körde inte längre än Eketrägatan, så jag gick hem därifrån. Jag hade funderat på det tidigare, att gå av där, men tänkt att jag tar min promenad senare. När vagnen ändå stannade där så traskade jag hemåt. Rhith hade jobbat natt och skulle ändå sova till 15, så jag var och handlade på Willys och gick en extra sväng för att få till lite mer steg (resultat blev 7988 steg, 6 km).

Jag var helt slut när jag kom hem. Har varit som i ett luddigt töcken hela kvällen. Totalt utmattad och vill bara sova. Har dragit ut på tiden, men nu kl. 20 blir det nog sömn ändå. Ska göra meditationen idag också, tänkte jag.

Kcal idag: 1035

Aktiv dag


Vikt: 67,4 kg

Har sovit runt 13 timmar per natt den senaste tiden vilket inte känns bra. Nu kommer arbetsträningen igång imorgon igen, så jag får försöka hålla en bättre rutin. Var uppe kl. 11 idag, så blev elva timmar i natt.

Jag måste gå ner till 59 kg till denna sommar (helst så fort det går, såklart) för jag är trött på att känna mej fläskig hela tiden. Jag har lagt in 1000 kcal som max i appen och 50 min aktiv tid. Begav mej ut på en promenad kl. 13, så att jag skulle hinna 50 min innan tvättstugan kl. 14. Det blev 4,5 km.

Hade tvättstugan och var sen med Rhith och handlade på Lidl. Vi pratade om en mjölk som han hade köpt på hemköp, så vi åkte dit för att kolla direkt efter. Hittade inte mjölken, men köpte sötpotatis till middag idag.

Väl hemma lagade vi mat och käkade lite och därefter var klockan redan halv tio. Jag känner fortfarande av mitt onda knä och benet är helt svagt nu efter all aktivitet idag (10.600 steg; 8,8 km!). Skulle egentligen ha duschat, men jag pallar fan inte att stå upp nåt mer idag.

Sötpotatis, morotsbiffar och Aioli lime (700 kcal!)

Kcal totalt: 1021

Matlagning


Köpt, tillagat och ätit kött! Jag gör det inte för karln, men har väl blivit att jag har ruckat på ideologierna för att förenkla saker. Aldrig gjort förut för någon eller något. Dåligt samvete, på sätt och vis, men jag har varit vegetarian i trettio år i år och ska säkert snart dö, jag är ätbar om nån vill ha mitt kött haha

Nytt år, nya våndor


Sämsta starten på ett år ever! Lost helt ensam på nyår, hur jag kom hem vete gudarna. Vaknade med totalt förstört knä och fick hjälpas av bf för att ta mej till toa. Börjat kunna röra mej obehindrat idag (efter four fucking days!). Hade tandköttsinflammation ett par dagar innan nyår och fick en helt uppsvullen kind som jag var tvungen att stoltsera över nyåret. Ja, som höres, bra start på året. 2023 kan bara bli bättre.

Jag vet inte hur många gånger jag har sett denna, men måste rekommendera. Lyssna på ”Interzone” med dessa friends som softar lol
Kul med rekommendationerna på Youtube. Asså, den kattvideon hade ingen riktig relevans, men den var skitkul! Haha, lol, why liksom?

Sämsta julafton ever


Fucking ångest hela jävla dan, känt mej ensam och ledsen och ville bara sova. Ingen att prata med heller. Pratade med mamsen igår, så orkade inte ringa henne idag också. Öppnade inte ens dom två julklappar jag fått av systra och TK. Inte orkat eller känt för att titta på något, har bara blivit Reddit och true scary stories på Youtube. Tog en sväng till Lidl och köpte lite snarr som jag svullade i mej, som en smärre ångestdämpare, men nu mår jag bara ännu sämre (plus illamående). Nu kan jag verkligen inte sova, jävla skit, vill bara att den här skitdagen ska vara över!

Jag och Felix och Monkees


Dricker nåra Stockholm och spelar June’s Journey. Felix är bästa companion. Myskväll.

Kollat på en massa dokumentärer och klipp angående mina star loves (vad fan heter det, killar man var ”kär i” som ung). Dvs David Cassidy och Davy Jones. Helskumt att jag tyckte dom var så söta. Dom såg bra ut, men inget mer. Idag har jag ingen sån kändis som jag tycker är snygg (bortsett från han i videon ”Drunken Lullabies” med Flogging Molly hahaha. Nä, ffs, min pojkvän är den snyggaste jag nånsin har sett och varit ihop med och jag vill krama och pussa honom jämt.

Bästa från ”Head”: ”Daddy’s song”.

Inte skrivit på länge


Vikt: 65,4 (ok, faktiskt)

Har utmanat sociala fobin genom att ge mej iväg till Gränna för att träffa morsan oå hennes födelsedag. Fick extrem panikångestattack sist jag åkte den där jävla bussen, så var livrädd. Packade benso och drog iväg. Resan tog 10 h fram och tillbaka och spenderade 5 h med mami. Sis kom förbi med tårta, sin karl och hunden. Jag är glad att jag åkte!

Optikern bl.a.


Jag har inte skrivit på ett tag. Det har varit alldeles för mycket nu. Haft ångest i perioder, men kämpat på och kommit tillbaka. Jag har utökat min arbetsträning från kl. 9.30 – 11.30 på tisdagar till samma tid på onsdagar. Har gjort det två gånger nu och det har funkat bra även om jag är enormt utmattad efteråt, men det går och känns bara utmanande inte motigt. Dom bjöd med mej på julbordet 12 december. Jättegulligt. Vill verkligen gå. Ska bara försöka att mentalt övertala mitt psyke innan jag tackar ja på tisdag.

Jag har haft alldeles för mycket annat runt omkring mu, som sabbar mitt flow. Jag berättade för Cael att det har blivit för mycket runt ikring nu. Dagen efter att Cael hade mött upp på arbetsträningen, så skulle vi ha möte i Gamlestan (nya psykatrimottagningen) med läkaren och rehabkoordinatorn. Sedan hade jag fått ny socialsekreterare som jag hade möte med på måndagen, därefter telefonsamtal med rehabkoordinatorn och tid hos optikern och möte med soc och Cael den 2/12. Blev bjuden på jullunch på labbet 12/12 vilket var otroligt gulligt. Jag har inte tackat ja än för jagmåste mentskt förbered mej på hur jobbigt mat och helt nya människor i samling kommer att bli. Jag behöver detta och jag vill det, men jag måste bara bearbeta det hela först.

I övrigt har jag simmat mån-öns och handlat och lagat mat två dagar i rad, trots att jag var helt utmattad. I’m hanging in there! För en gångs skull känns det inte jobbigt (jo, att det är för mycket möten ihopsamlat, men annars känns alt ok) och jag har en svag förhoppning att detta kan leda till något ännu bättre framöver. Jag borde tänka att allt känns bär nu och ta en dag i taget istället för att hasta fram, för då blir det skit av allting, det vet jag. Har möte med kuratorn den 28e och det känns välbehövligt, ser farm emot det,

Vikten och exet är skit skallar, men det orka jag inte gå in på nu,

Drack fyra öl idag, bara för att få slappna av lite. Har haft mycket ångest på sistone, men nåra bärs måste vara bättre än benso. Har försökt att se alla ”Evil Lives Here” som jag har missat, men det var lättare sagt än gjort. Kollat på HV:s matcher, där det gick bra ett tag, men inget vidare idag.

Jag har simmat mån, tis, ons denna vecka (vilket inte har gett uttryck på vågen). Vore bra om jag kom iväg imorgon.

Handlat, sovit och Youtube


Jag väger nu 68,8 kg. Det här funkar inte. Jag måste fortsätta att hålla bättre koll på kalorierna.

Var och handlade lite och sen har jag och Rhith kollat på Dale Philips på Youtube. Stör mej på honom, men det är ändå kul att se (skrattar åt honom, inte med honom, liksom).

Sängsälkskap.

Arbetsträning och meditation


Vägde 67,5 kg idag, så minus 0,5 kg. Kollade appen och jag förbrände 1972 kcal och åt 1093 kcal igår. Idag har jag ätit 1063 kcal, får se imorgon vad förbränningen blir.

Upp tidigt imorse. Var på arbetsträningen. Dom hade väldigt mycket att göra idag, så jag blev lite sysslolös ett tag, men tog lite kaffe och läste deras frågeformulär som dom skickar ut. Frågade om det fanns möjlighet till att kanske utöka med en dag till efter nästa vecka när Cael kommer på besök. Det verkar gå bra.

Direkt efter åkte jag till badhuset. Det var bara en enda bana öppen för motionssim idag (som tur var vi bara tre stycken) eftersom det är höstlov så resten av bassängen var ”hopp & lek”. Tack och lov blir inte så nästa vecka.

Tänkte att jag påbörjar meditationen igen. Det blev 14 min. Det var lite svårt att slappna av först, men efter några minuter var jag inne i det igen.

Kollade färdigt på ”Halloween Ends” som jag påbörjade igår. Det var mkn 39e skräckfilm.

Halloween (2022) 6/10.
Påbörjade ett nytt tema för november – japanska filmer oavsett genre. Idag blev det ”The Blue Skies at your Feet” (2022) på rekommendation från Rhith. Betyget blev 6/10. Det var en jättesöt film.

Rhith kom tillbaka kl. 22.15 precis när filmen hade slutat. Jag är skittrött eftersom jag gick upp så tidigt, så blir inte mycket till omgänge ikväll, men det är väldigt skönt att han är här igen!

Samhain


Ner från 69,0 till 68,0 kg, vilket var en bra start på dagen. Hat bestämt att jag ska hålla kaloriintaget på max 1100 och att jag ska simma så ofta jag bara kan. Har ätit 1093 kcal idag.

Var uppe redan halv åtta idag av nån konstig anledning. Käkade frukost och räknade ut att mackan med ost blev 300 kcal! Yikes! Om jag inte redan hade planerat att åka och simma så hade det fått mej att göra det!

Simmade en kilometer. Det gick trögt, men det var lagom mycket folk, så jag kände mej inte stressad. Det tog 35 minuter, vilket det gjorde tidigare också, så jag inte lagt av mej i alla fall. Förbrände 429 kcal enligt appen, vilket var schysst.

När jag kom hem satt jag mest och spelade June’s Journey eftersom det var en ny vecka på Detective’s League. Klockan två var det dags för tvättstugan.

Hade planerat att se dom tre Halloween-filmerna eftersom jag inte har sett dom (har sett alla andra tio). Jag orkade däremot inte se färdigt sista för jag ska upp tidigt imorgon.

Halloween (2018): 6/10
Halloween Kills (2021): 5/10
Idag är det Samhain. En tid för död, transformation och nya begynnelser.
Gjorde en Samhain visualisering.

Rhith kommer hit imorgon och vi ska gå på hockey på Scandinavium på torsdag. Det ska bli roligt!