Författare: Penardun
Kennedy-mordet
Kennedy-mordet är ett ämne som intresserar mej mycket (tack vare pappsen). Såg en ny dokumentär, från 2013, på 4an för ett par veckor sen.
Undrar lite hur många dokumentärer jag har sett om Kennedy-mordet vid det här laget. Har nog ändå sett fler om Titanic… 😀
I vilket fall. I den här dokumentären intervjuade de en hel del vittnen som jag aldrig hade hört innan, t.ex. ett antal personer som syns på Zapruder-filmen, killen som samåkte till jobbet med Oswald, samt livvakten som syns bak på bilen på bilden nedan.

Jag har alltid undrat vad som fick Jackie att börja klättra bak på bilen, har aldrig fått någon förklaring innan. Tänkte att hon kanske ville komma undan skotten eller nåt. Nix, sanningen var att hon ville samla in Johns bitar av hjärna som hade flygit iväg. Hon höll tydligen i flera köttslamsor när livvakten väl lyckades få henne att backa tillbaka till sätet. Hon ville ”laga honom”, och samtidigt hindra att folk skulle se hur skadad han var. Hon hade redan innan försökt stoppa tillbaka hjärnsubstans när hon satt bredvid honom. Skitläskigt! Tror inte man själv skulle reagera så, men vem vet.
Christie och 1930-talsattityder
Vet inte om det går att läsa…
Lika bra att jag skriver av det. (Från ”Murder in Mesopotamia” 1936)
Poirot till den unga osäkra grabben:
”Mon ami, let this be a lesson to you. You are a MAN. Behave, then, like a MAN! It is against Nature for a man to grovel. Women and Nature have almost exactly the same reactions! Remember it is better to take the largest plate within reach and fling it at a woman´s head than it is to wriggle like a worm whenever she looks at you!”
Eller?
”Wicker Man: The Final Cut”
I går kom den här på posten! Tjohoo!
För er som inte har orkat höra på mina ramblings om filmer, eller inte känner mej, så kan jag berätta att detta är min absoluta favoritfilm – alla kategorier. Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag har sett den, och jag kan kolla på den närsomhelst igen.
Alltså är detta en Blu-Rayutgåva ny för i år, på 40-årsjubileumet. 3-disc.
Disc 1:
The Final Cut
+ en dokumentär, featurette, intervju med Robin Hardy, intervju med Christopher Lee & Robin Hardy samt trailer
Disc 2:
UK Theatrical cut
The Director´s cut (med audio commentary)
Kortfilm om Making of audio commentary
Disc 3:
Soundtrack
Är lite tveksam till att ”The Final Cut” ska vara (citat från DVDn) ”the finest and most complete version possible” eftersom det finns ett otal olika versioner av Wicker Man med olika längder. Däremot får jag nu med de två andra mest kända versionerna också, så detta borde sammanlagt vara den mest kompletta boxen i alla fall.
The Final Cut: 94 min
Director´s Cut: 102 min
UK Theatrical Cut: 87 min
(Den sistnämda var den jag hade sen innan).
Här så verkligen nördas 😀
Agatha Christie (igen…) + ”The Encyclopedia of Occult and Supernatural Murder”
Var tvungen att göra en ny lista över alla böckerna, och den här gången ta med pjäser och novellsamlingar. 86 st böcker är det totala antalet (av de böcker jag har i min ägo).
Jag hittills läst 22 stycken (sedan hösten 2012) så jag har en del kvar. Skönt att Christies lättsmälta, men spännande, skrivsätt pasar mitt psyke just nu.
Varvar i och för sej med att läsa någon bokstav i följande encyklopedi:
Också lagom lättsmält.
Discogs och min skivsamling II
Har nu lagt in alla CD-skivor också. Tog ett par timmar…
250 blev det totala skivantalet (var två Elvis-singlar, två Monkees-skivor och tre samlingsCDs som inte fanns). 93 st av dessa 250 st finns inget jämförelsepris på.
Lite förvånad över att Death in June ”But, What Ends When Symbols Shatter?” låg på 215 spänn som lägst. Det är bara en CD-skiva…
LP:n ”Public Image” med P.I.L. hade gått för 178 kr så det var också en del.
Skönt att påbörja och avsluta ett projekt på samma dag.
Discogs och min skivsamling
Discogs (för de som missat det) är en sida där man kan lägga upp sin skivsamling. Man kan sälja sina skivor eller bara få en uppskattning om vad ens samling är värd.
Jag äger egentligen bara skit, slitet och nyproducerat, men lite kul att en del skivor faktiskt sålts för över hundra spänn. Upptäckte en ”dyrgrip” i min samling: ”John Lennon & Plastic Ono Band Live i Toronto 1969” – den hade sålts för 370 spänn. Kul.
Har bara lagt upp mina LP, EP och singlar, vet inte om jag orkar ge mej in på CD-hyllan. Det tar trots allt en stund att lägga upp skivorna en och en.
Enligt bilden så är min samling värd drygt 3000 spänn. Av de 101 skivorna jag har lagt upp fanns det dock ingen prisuppgift på 34 st av dom, så några hundringar till blir det nog.
Vaknade tidigt idag
Sov väldigt bra inatt, för en gångs skull. Vaknade dock strax efter kl. 05 och kunde inte somna om. Hade redan sovit nästan tio timmar, så jag tyckte inte det var någon idé att försöka somna om.
Läste ett par timmar i Christie-boken jag är på nu (”Appointment with Death”) i sällskap av Smullibuttan. Mysigt.
Insåg sedan att cigg och toapapper var nästan slut, så vid 8.30 traskade jag ner till affären och handlade lite.
Efter att jag kommit hem har jag diskat, ställt undan disk, dammsugit, dammtorkat och torkat golven.
Klockan är nu endast 12.15, men känns som hon borde vara typ 17…
Tog hem appen ”Discogs” och har nu pysslat med den i ett par timmar (se nästa inlägg).
NAZIMUSIK!! HILFE!!
Det här är så fruktansvärt fånigt att jag inte vet vad jag ska tro om nåt längre.
Detta har alltså hänt:
Någon på SVTs redaktion (som har hand om musiken i egenproducerade program?) har fått i uppdrag att hitta en ”avskalad” version av vår nationalsång. Vår nationalsång (som aldrig spelas någonstans ever) ska alltså få vara med i ett program. Nu blev det ju bara så fel, eftersom snubben som skulle googla ”Du Gamla, Du Fria” råkade välja fel version. Det visade sej alltså att den avskalade versionen som hade valts var inspelad av ett band med rötter inom vit makt-musik.
VAD FAN! ÄR NI RETARDS?
Om jag skulle söka på ”Du Gamla, du Fria” på Pirate Bay, hur många lallande dalkullor tror ni jag får upp som alternativ? Hur naiva är folk?
Nu hade musiksnubben faktiskt hittat ett band (alltså inte Ultima Thule, som alla känner till) med en schysst version av vår nationalsång – men… Självklart var de också nationalister, men ingen brydde sej innan Aftonbladet kom med sin PK-ism igen. Eller, vad fan, ingen bryr sej efteråt heller.
Ja, ja, what´s new.
Är detta bra för Rainns karriär?
Jag vet inte. Jag vet inte vem Bäckström är, har aldrig sett nåt eller läst nåt av GW. Gillar dock GW som fan, men det hör inte hit.
Kul för GW att cashen nu lär flöda in. Om Claes Malmberg har spelat rollen innan känns väl inte Wilson helt likvärdig, eller?
Nä, Rainn Wilson, du kommer med all säkerhet göra ett bra jobb, men är detta rätt forum. Jag vet ej. För mej är han ”Six Feet Under” (minns inte vad han hette däri), samt The Crimson Bolt och Lahnk.
Ja, ja, lycka till!
Öl stoppas pga musbajs
Gillar rubriken. Kanske inte var hela sanningen dock, men det är Aftonbladet…
Det jag dock reagerade på (efter att ha läst denna oerhört fascinerande artikel) var att det inte avslöjades vilken öl det rör sej om. Seriöst! Barnvagnar, barnmat, gosedjur, IKEA-möbler, lasagne m.m. dras in p.g.a. mindre ”problem”. Så att folk eventuellt har köpt och druckit, eller har denna öl hemma, är inte viktigt. Jag kanske är kinkig, men musbajs i min öl är inte helt ok. Vore faktiskt läge för stämning om man hade druckit denna musbajsöl.
SÅ – vilken jäkla öl rör det sej om?!
Lite googling gav att det egentligen bara finns ett bryggeri i Borås, så där var ju problemet löst. Känner inte igen någon av deras öl, har aldrig sett dom på bolaget eller smakat dom.
Honey Boo Boo skadad!
Fan, vad skönt att det var lindrigt. Älskar Honey Boo Boo!
Ok, innan ni helt tappar förtroendet för mej – jag var smått sarkastisk. Däremot får inte Boo Boo dö, vill fan se vad det blir av henne!
Å andra sidan måste jag erkänna att det här white trash-barnet är riktigt jäkla charmig och jag hoppas hon får nån talk show eller nåt.
Puss på boo boo































